torsdag 18 oktober 2012

kuber

Nu har kuben stått någon dag och nu fortsätter arbetet.

När den är läderhård går det superbra att fixa till ytan så att den blir slät och fin så det börjar jag med.

Sedan bestämmer jag hur jag ska göra dekoration och samtidigt hur locket ska vara. Den här gången blir det ett enkelt lock, jag skär bara av översta delen. Först markerar jag med linjal vart jag ska skära...


...och använder mig av min hemmagjorda kniv, ett slipat bågfilsblad, för att skära av locket. (bättre kniv finns inte, jag gjorde den hör för 15 år sedan och den håller än!)

Insidan av locket behöver fixas till eftersom jag inte kom åt att göra det tidigare. Jag skårar lite innan jag lägger dit lera och jobbar ihop skarven. Jag vill ju att insidan också ska se snygg ut.

Eftersom jag valde ett lock som inte har några naturliga stopp så måste jag lägga till några så att det inte glider av. Det gör jag i två hörn.

Nu är locket klart att målas med engob. Engoben jag använder är uppslammad vit lera av samma sort som jag brukar dreja i. Funkar superbra. Jag lägger på minst två lager för att det ska täcka men samtidigt har jag inget emot att den svarta leran lyser igenom lite grann.

Så, nu ska den bara stå och torka innan bränning. Som jag nämnde i förra inlägget så bränner jag de bara en gång till 1280° eftersom jag inte lägger på någon glasyr. Miljövänligt också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar