onsdag 13 mars 2013

samma lika

"Hur får du allt lika stort?" En ständig fråga från åskådare och andra när de ser mig dreja. Mitt svar blir mäta, mäta och mäta. Jag väger upp leran så att klösarna(lerämnet kallas så) blir lika stora innan jag börjar och jag mäter höjd och bredd på föremålet under tiden jag drejar. Jag har flera olika mätföremål jag använder.


En trasig tumstock, en passare, gamla kundkort som jag klippt till i olika storlekar och specialverktyget för att dreja på klös; korset som mäter djup och mynningens bredd. Allt för att hitta tillbaka till samma form om och om igen. Om inte dessa verktyg finns tillgängliga så mäter jag med vad som finns tillhands; knivens skaft, modellpinnen ja, det mesta går att mäta med om man bara vill. Sedan tycker jag inte att det är så himla noga att alla muggarna är exakt lika. Bara de har samma grundidé och är någorlunda lika stora så funkar de för mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar