onsdag 3 april 2013

vad händer i verkstan?

Nu är påskhelgen och medföljande ledighet slut för i år och jag har börjat hänga i verkstan igen. Mycket nytt är på gång så den närmsta tiden får ni nöja er med statusuppdateringar om vad som händer i verkstan.  
Om cirka tre veckor ska jag ställa ut på Umedalens bibliotek. Hade ingen aning om vad jag skulle ställa dit för ett par veckor sedan men inspiration kommer i alla dess former och särskilt när man jobbar. På måndagar jobbar jag på Folkuniversitetet och har en härlig grupp som går Keramiklinjen. De har lite olika förkunskaper men förra gången skulle vi i alla fall tumma. Jag säger vi eftersom jag har så ofantligt svårt för att hålla mig ifrån leran när jag undervisar. Liksom så många gånger förut så hamnade jag i någon slags blomform som färdigt resultat. Det var hela uppställningen och utställningsidén föll på plats. "Te i min trädgård" Blommor och teservis i ljuv förening. Perfekt för vårkänslorna som spirar och roligt att jobba med.
Just nu leker jag mest och tummar fram "blommor" på löpande band. Jag har så ofantligt roligt och jag hoppas att det ska synas på resultatet. Jag älskar att tumma och bygga fram former på det här sättet. Jag hade bara glömt bort det. Här är några smakprov på vad som växer fram i mina händer.


"Den ser farlig ut..." Innan dagen tog slut hade den här fått vita prickar också...


Jag jobbar med engober och underglasyrfärg som sedan ska kombineras med glasyer på utvalda ställen...

Strukturer och konstraster är också ingredienser jag använder...

Den här är "luden" och ska patineras med järnoxid på utsidan...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar