måndag 17 juni 2013

underglasyr

Ibland vill man ju bara måla och nu har det ju kommit fantastiskt många fina färger som är lätta att använd under lerans alla stadier och som behåller färgen i höga temperaturer.


Här har jag använt några underglasyrfärger från Cerama som ligger i en praktisk låda. De är lite transparenta och får en känsla av akvarell när man målar på skröjat gods med dem.


De går att använda på skröjat gods men även läderhård och torr lera. Den här gången har jag målat på torr lera, alltså innan skröj. Mest för att jag inte tycker om att glasera ovanpå en nymålad yta. Jag är lite rädd att färgen ska fälla av sig i glasyren.



Jag har inte glaserat över hela plattan utan bara på duken och som ni ser blir färgerna underbart fina även utan glasyr ovanpå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar