torsdag 11 juli 2013

sista delen

Nu har vi kommit till den sjunde och sista delen av följetongen om dekorationstekniker. Det här är ju bara en bråkdel av alla oändliga möjligheter det finns inom området. Det kommer att finnas anledning att återkomma till ämnet fler gånger om man säger så.
Jag slutar där jag började med engob bara för att sluta cirkeln. Den här gången tänkte jag använda mig av schabloner i tidningspapper att maska av mönstret. Tidningspapper är en fantastiskt material att jobba med på många sätt. Det är tunt och går inte så lätt sönder om det blir blött vilket båda är till fördel när man ska göra det här. Bara för att visa så gjorde jag två varianter, en negativ schablon och en positiv. I princip så är den positiva schablonen det som man har tagit bort ur den negativa.


Som alltid när man jobbar med engob så börjar man med läderhård lera. Blöt tidningsschablonerna lite genom att spreja lätt och lägg dem på plats på leran. Pensla sedan på engoben i flera lager. 


Att ta bort schablonerna är inte alltid helt lätt men om man väntar lite tills engoben torkat, gärna lite mer än läderhårt, så har tidningspappret oftast lyft sig lite från leran och det är lätt att plocka bort det med ett spetsigt verktyg.


Det här är ju bara en liten glimt, en start att börja från. Att jobba med tidningspapper och engob är bara det ett livstidsverk som man skulle vilja utforska. Att lägga tidningspapper i omgångar och använda sig av flera färger, att kombinera olika schabloner är bara några av möjligheterna som står till buds. Jag kommer som sagt var med all säkerhet att återkomma till ämnet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar