tisdag 17 september 2013

det ena leder till det andra...

Skulle sätta en ugn idag och mitt i behövde jag fixa till en platta som var lite skabbig...det slutade med att jag hackade glasyrrester  i en timme och engoberade alla plattorna. Nu kanske någon undrar "Va?" Jag ska förklara. En ugn måste man ta hand om och särskilt de plattor som man bygger upp inne i ugnen med. Så här såg den platta ut som jag skulle ställa mina nyglaserade krukor på.


I mina ögon inte särskilt tilltalande. Prickig och ojämn. Lite för mycket glasyrrester och lite för lite skyddande engob. Risken att mina grejer fastnar är överhängande och dessutom förstör glasyrresterna plattan så småningom. Vad gör man då? Jo, första steget är att hacka bort de glasyrstänk och bitar som ev har fastnat på plattan med ett stämjärn och hammare. Det rekommenderas att man har skyddsglasögon också...


När plattan är ren penslar man på en blandning av aluminiumhydroxid och kaolin, lika delar av båda, 
för att skydda plattan mot framtida stänk och andra olyckor. 


Här penslar man med fördel först åt ena hållet...


och sedan åt andra hållet. Sedan är det bara att låta torka och använda. 


Så snyggt blev de! Vilken skillnad va?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar