lördag 17 maj 2014

projekt tekanna

Här är några bilder från gårdagens projekt, tekanna. Drejade någon dag innan stod delarna och väntade på mig för att ge dem sin slutliga form. 


Jag gillar kannor! Och särkilt tekannor. Men det är inte helt lätt att få farten i byggandet. Många delar som ska fogas ihop och pysslas med och allt ska stämma för att få ett helhet som känns bra. Därför drar jag mig gärna för momentet ihopsättning.

Börjar med att fixa till locket så att det passar.


Sedan behöver själva kroppen en liten "avhyvling". Här använder jag en dunstell/chuck för att skydda kanten.


Också pipen måste skäras tillbaka för att passa.



Alla hålen...73 st tror jag.


Pipen på plats.


Hålen genom pipen.


Och så till slut ett handtag.


Redo att dela många testunder. Ska bara torkas och brännas först.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar